Νότια του χωριού Ψάρι, σκαρφαλωμένο σαν αετοφωλιά πάνω στα βράχια που περικλείουν τα ανατολικά όρια της κοιλάδας της Στυμφαλίας, βρίσκεται το μικρό εκκλησάκι του Αγίου Θεοδώρου, του Αη-Θόδωρα. Το μικρό αυτό ξωκλήσι κουρνιασμένο σε μια σχισμή του βράχου έχει χτιστεί σε μία απροσδιόριστη εποχή πιθανόν από ξωμάχους κτηνοτρόφους της ευρύτερης περιοχής. Φέρει όμως μια σπουδαία ιστορία, μιας νίκης τόσο απρόσμενης όσο και καταλυτικής την εποχή της ελληνικής επανάστασης.
Τον Ιούλιο του 1826 ο Ιμπραήμ έφτασε στην Στυμφαλία λεηλατώντας, καίγοντας και καταστρέφοντας τα πάντα: Άνδρες, γυναίκες, παιδιά, εκκλησίες, γεννήματα της γης, ζώα, χωριά, στάνες, βοσκοτόπια. Ο άμαχος πληθυσμός του Ψαρίου πήρε απελπισμένος το δύσβατο μονοπάτι για την κορυφή Σταυραετός και στη μέση περίπου της διαδρομής, λοξοδρόμησε κοφτά στον βράχο, στο εκκλησάκι του Αγίου Θεόδωρα και στις σπηλιές που το περιβάλλουν.
Τον ίδιον δρόμο μέσω του κάμπου ακολούθησαν και οι κάτοικοι του χωριού Καλλιάνοι όπως μνημονεύει ο Φωτάκος στα απομνημονεύματά του. Επί τρεις μέρες ο Ιμπραήμ επιχείρησε με διάφορους τρόπους να κάψει το ξωκλήσι και τους ανθρώπους που κρύβονταν στις σπηλιές του. Επί τρεις μέρες στεκόταν αντίκρυ του βράχου και κατάκαμπα, όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Φωτάκος προσπαθώντας να καταλάβει τις αετοφωλιές των Ελλήνων. Έξωθεν βοήθεια για τα γυναικόπαιδα δεν υπήρχε, καθώς οι Κορίνθιοι οπλαρχηγοί βρίσκονταν εκείνον καιρό στην Βόχα. Τρεις μέρες γυναίκες, παιδιά και ηλικιωμένοι αντιστέκονταν σθεναρά κυλώντας βράχους και μεγάλες πέτρες που τις κατέρριπταν στους επιτιθέμενους Τούρκους.
Την τρίτη μέρα ο Παναγιώτης Κακλαμάνος με ένα μοναχικό και αυτοκτονικό σχεδόν γιουρούσι μέσα στις τουρκικές γραμμές, οδήγησε αρκετούς από τους στρατιώτες του Ιμπραήμ σε ενέδρα, με αποτέλεσμα ο Αιγύπτιος πασάς να τρομάξει και να διατάξει την οπισθοχώρηση των στρατευμάτων προς την Τριπολιτσά αφήνοντας τους Στυμφάλιους στην ησυχία τους!
Το ξωκλήσι του Αγίου Θόδωρα είναι προσβάσιμο σήμερα μετά από 1,5 ώρα πεζοπορία σε μονοπάτι που ξεκινά από το Ψάρι. Αδιαμφισβήτητα προσφέρεται για τον επισκέπτη που πέρα από την φυσική δραστηριότητα αναζητά να αναβαπτίσει την ψυχή του στην ιστορική μνήμη και να προσκυνήσει την αδούλωτη ψυχή των προγόνων του!